Skip to main content

Katedra obchodu
a cestovního ruchu

Cílem katedry je poskytnout studentům znalosti, praktické dovednosti a rozvinout jejich myšlení, a to nejlépe takovou formou, která je atraktivní a povede k posílení pozitivního vztahu ke studovanému oboru. 

O katedře

Katedra obchodu a cestovního ruchu pokrývá svým zaměřením komplexně oblast obchodní (maloobchod a maloobchodní provozy, velkoobchod, družstevní obchod, ale také problematiku mezinárodního obchodování), zabývá se rovněž oblastí řízení kvality potravinářského a nepotravinářského sortimentu a regionální produkce. Významnou součástí portfolia katedry je oblast marketingu, marketingového výzkumu a dalších součástí této problematiky (marketingová komunikace, CRM, problematika přímého prodeje) doplněná demografií. Tím vytváříme ucelený koncept výuky marketingových předmětů doplněný o přesah na zahraniční trhy.  V rámci oblasti cestovního ruchu katedra pokrývá komplexně celou problematiku. Díky propojení do oblasti marketingu vzniká řada synergií, neb tyto obory se významně překrývají. Při studiu se zaměřujeme zejména na proces tvorby nových produktů cestovního ruchu, ale také jejich marketingovou, obchodní a ekonomickou relevanci, tak aby výstupy byly prakticky použitelné. Katedra spolupracuje s řadou špičkových odborníků, které zapojuje do výuky celých předmětů, či spolupracuje na významných projektech spolu s podnikateli, nepodnikatelskými subjekty, městy a obcemi a destinačními společnostmi. 

Cílem katedry je poskytnout studentům znalosti, praktické dovednosti a rozvinout jejich myšlení, a to nejlépe takovou formou, která je atraktivní a povede k posílení pozitivního vztahu ke studovanému oboru. 

Katedra obchodu, cestovního ruchu odborně garantuje bakalářský studijní program Cestovní ruch v prezenční i kombinované formě studia a navazující studijní program Ekonomika a management. Pedagogové katedry se významně podílí na realizaci navazujícího studijního programu Management regionálního rozvoje, kde zajišťují studijní specializaci Cestovní ruch.

Spolupráce

Katedra dlouhodobě spolupracuje například s  Potravinářskou komorou ČRDružstevní asociací ČRAsociací českých cestovních kanceláří a agenturAsociací hotelů a restauracíJihočeskou centrálou cestovního ruchu, Společností vědeckých expertů cestovního ruchu, ICC, Fairtrade Česko a Slovensko a řadou institucí a firem v regionu (např. E.ONZeelandiaTany, hotely ZvonClarion a Budweis, město České Budějovice, místní akční skupiny a neziskové organizace atd.).

Spolupracujeme také s dalšími vysokými školami v ČR i v zahraničí, zmínit lze například College of Business, Victoria University, Melbourne, Austrálie, Georgia Southern University, , USA, , MMU Melaka, Malajsie, Urgench State Univerzity, Uzbekistán, National Autonomous University of Mexico, Fakultu ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre nebo Faculty of Tourism Studies - TURISTICA, University of Primorska, Portorož, Slovinsko.

 

Výzkumná činnost Katedry obchodu a cestovního ruchu je zaměřen do následujících oblastí:

(1) Výzkum spotřebitelských trhů a jejich chování

(2) Udržitelný cestovní ruch

(3) Destinační management a marketing

(4) Obchod s potravinami

(5) Marketingové a manažerské rozhodování, podpora marketingové komunikace

JEL Classification:

  • C81, C83, D12, F14, L81, L83, L88, M31, Q13

 

Nabídka aktivit

Členové katedry spolupracují s firmami a výzkumnými institucemi v oblastech:

  • (1) Obchod s potravinami (dodavatelské řetězce, Fair Trade, Bio produkce, Regionální potraviny).
  • (2) Mezinárodní obchod (mezinárodní obchodní operace, zahraniční trhy a jejich komodity a specifika, vstup na zahraniční trhy, faktory vývoje mezinárodního obchodu, ČR a EU v rámci mezinárodních obchodních vztahů).
  • (3) Výzkum spotřebitelských a průmyslových trhů a jejich chování (trendy, marketingový výzkum na konkrétních trzích, značky a řízení značek, kupní chování na spotřebních a průmyslových trzích.
  • (4) Práce se systémy pro podporu marketingového rozhodování, neuromarketing (využití informačních technologií a software v marketingu a marketingové komunikaci)
  • (5) Environmentální dopady obchodu a společenská odpovědnost firem.
  • (6) Cestovní ruch, environmentální a geografické aspekty cestovního ruchu, strategické dokumenty v cestovním ruchu, udržitelný cestovní ruch, řízení cestovního ruchu.
  • (7) Destinační management a marketing (destinační branding, marketingové nástroje destinačního managementu, komunikace s rezidenty a účastníky cestovního ruchu, přístupy k řešení nadměrného cestovního ruchu).
  • (8) Uplatnění GIS při hodnocení potenciálu oblasti, či destinace.

 

 

 

Řešené projekty:

GA JU 066/2023/S (2023-2024) Motivační účinek a význam dotací a plateb pro zemědělské podnikání v ČR (Ing. Kateřina Mazancová)

GA JU 103/2023/S (2023-2025) Další zvyšování efektivity systémů prostřednictvím uplatňování principů cirkulární ekonomiky v kontextu regionálního managementu (hlavní řešitel doc. Dr. Ing. Dagmar Škodová Parmová; členové katedry členy týmu)

Aplikovaný výzkum (2022) Analýza dat z výročních zpráv obchodních řetězců pro společnost Plzeňský Prazdroj, a.s.

Aplikovaný výzkum (2022) Analýza dat z výročních zpráv obchodních řetězců pro společnost Madeta, a.s.

GA JU 062/2022/S (2022) Vliv integrovaného dopravního systému na zvýšení zájmu o služby sdíleného ubytování pro low-cost cestovatele (Ing. Lucie Samková, Ing. Michaela Koubková)

GA JU 129/2022/S (2022-2024) Ekonomické a finanční nerovnováhy na úrovni podniku (hlavní řešitel doc. Ing. Milan Jílek, Ph.D:; členové katedry členy týmu)

Aplikovaný výzkum (2022) Postoje a vnímání Teplárny České Budějovice, a.s.

GAJU 121/2020/S (2020-2022) Principy cirkulární ekonomiky v regionálním managementu vedoucí ke zvýšení efektivnosti systémů (hlavní řešitel doc. Dr. Ing. Dagmar Škodová Parmová; členové katedry členy týmu)

Aplikovaný výzkum (2019) Průzkum vnímání Teplárny České Budějovice, a.s. a jejích služeb očima českobudějovické veřejnosti

Aplikovaný výzkum (2018) Výzkum profilování návštěvníků Českobudějovicka-Hlubocka v letní sezóně 2018 (Českobudějovicko-Hlubocko, z.s.)

Aplikovaný výzkum (2018) Výzkum profilování návštěvníků v jižních Čechách v letní sezóně 2018 (Jihočeská centrála cestovního ruchu)

GA JU 074/2017/S (2017-2019) Rozvoj jihočeského regionu - potenciál pro aplikaci iniciativy Evropské komise Smart Region (hlavní řešitel doc. Ing. Eva Cudlínová, CSc.; členové katedry členy týmu)

Aplikovaný výzkum (2017) Výzkum profilu návštěvníků Týna nad Vltavou v červnu až září 2017 (Českobudějovicko-Hlubocko, z.s.)

Aplikovaný výzkum (2017) Výzkum profilu návštěvníků Blatné v červenci a srpnu 2017 (Centrum kultury a vzdělávání Blatná)

Aplikovaný výzkum (2017) Výzkum profilu návštěvníků Českých Budějovic v červnu až září 2017 (Českobudějovicko-Hlubocko, z.s., a Město České Budějovice)

Aplikovaný výzkum (2017) Výzkum profilu návštěvníků Písku v květnu až září 2017 (Píseckem, s.r.o.)

Aplikovaný výzkum (2017) Výzkum profilu návštěvníků Hluboké nad Vltavou v červnu až září 2017 (Českobudějovicko-Hlubocko, z.s.)

Aplikovaný výzkum (2016) Výzkum profilu návštěvníků Českých Budějovic v květnu až září 2016

Aplikovaný výzkum Étude ILIC „Influence of Lifetime Information on Consumer“ pro Aplikovaný výzkum (2015) Výzkum profilu návštěvníků Českých Budějovic v květnu až září 2015

European Economic and Social Committee Aplikovaný výzkum (2014) Marketingová studie trhu zvukově a teplně izolačních folií pro firmu HAPPICH CZ, s.r.o.

Aplikovaný výzkum (2014) Návrh metodiky měření návštěvnosti turistických cílů pro CzechTourism

Aplikovaný výzkum (2014) Výzkum profilu návštěvníků Českých Budějovic v červnu až září 2014

Aplikovaný výzkum (2014) Telefonické dotazování turistických informačních center v Jihočeském kraji GAJU 79/2013/S (2013-2015) Modely řízení malých a středních podniků, výzkum krizí v podnicích, tvorba simulačních modelů pro pochopení příčin a průběhu krizí v rámci růstu malých a středních podniků (hlavní řešitel doc. Ing. Ladislav Rolínek, Ph.D.; členové katedry členy týmu)

GA JU 019/2013/S (2013-2015) Determinanty trhu bioprodukce (Jihočeský kraj) (řešitelka Ing. Hana Doležalová, Ph.D.) Aplikovaný výzkum (2012) Dlouhodobá spolupráce s firmou E.ON JčK SD/OKPP/229/11 (2011)

 Analýza potřeb obyvatel a návštěvníků Jihočeského kraje v oblasti kultury GAČR P403/09/P053 (2009-2010) Typologie vztahu turistů k atributům prostředí na příkladu vodní komponenty krajiny (řešitel doc. Navrátil)

 JčK SD/OEZI/452/10 (2009) Rozšíření nabídky produktů CR Jihočeského kraje o atraktivity technického dědictví na Hlubocku a Vltavotýnsku

MŠMT MSM 6007665806 (2008-2010) „Trvale udržitelné způsoby zemědělského hospodaření v podhorských a horských oblastech zaměřené na vytváření souladu mezi jejich produkčním a mimoprodukčním uplatněním“, dílčí část „Marketingové nástroje podpory regionálních trhů“

 JčK 13-01-037/09 (2007) Jihočeská trasa průmyslovým dědictvím MMR WB-07-04 (2004-2005) Technické památky v produktech cestovního ruchu

 

 

Zprávy

Kalendář

momentálně nejsou k dispozici žádné události

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

© 2021 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1