Cíle předmětu (anotace)
Cílem předmětu je objasnění významu kvality v tržním prostředí a seznámení se systémy řízení kvality, a to jak v předvýrobních, výrobních tak i v povýrobních etapách. Pozornost bude věnována i lidskému faktoru v systémech řízení kvality.
Požadavky na studenta
Požadavky k zápočtu:
Seminární práce se zaměřením na kvalitu vybraného podniku. Zápočtový test: otázky testové, otázky otevřené. Splnění testu - 60 %.
Požadavky ke zkoušce:
Zkouškový test: otázky testové, otázky otevřené. Splnění testu - 60 %.
Ústní zkouška: Znalost skript a odpřednášené látky.
Obsah
Přednášky:
1. Úvod do problematiky, požadavky předmětu.
2. Význam kvality.
3. Koncepce a principy managementu kvality.
4. Koncepce managementu kvality na bázi norem ISO.
5. Koncepce managementu kvality na bázi TQM.
6. Vrcholové vedení v systémech kvality.
7. Ekonomika kvality.
8. Kvalita v předvýrobních etapách.
9. Kvalita ve výrobě.
10. Kvalita v povýrobních etapách.
11. Lidský faktor v systémech kvality.
12. Metody zlepšování kvality.
13. Audity.
14. Environmentální systémy řízení.
Cvičení:
1. Význam kvality a systémů řízení kvality ve výrobních podnicích, základní pojmy, normy ISO.
2. Diskuse k zadané seminární práci.
3. Přednáška a diskuse s odbornými pracovníky v oblasti kvality, metoda FMEA.
4. Exkurze.
5. Přednáška a diskuse se zástupcem České společnosti pro jakost.
6. Prezentace seminárních prací.
7. Environmentální systémy řízení. Závěrečné shrnutí poznatků.
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu
Předmět není podmíněn jinými předměty.
Získané způsobilosti
Předmět řízení kvality má seznámit studenty ekonomické fakulty nejen s významem kvality produktů pro upevnění konkurenceschopnosti podniků, ale i s moderními systémy řízení kvality.
Garanti a vyučující
Garanti: Ing. Dagmar Bednářová, CSc., doc. Ing. Darja Holátová, Ph.D.
Přednášející: Ing. Dagmar Bednářová, CSc.
Cvičící: Ing. Dagmar Bednářová, CSc.
Literatura
VEBER, J. A KOL. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-146-1.
NENADÁL, J., NOSKIEVIČOVÁ, D., PETŘÍKOVÁ, R., PLURA, J., TOŠENOVSKÝ, J. Moderní management jakosti - principy, postupy, metody. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-186-7.
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.
BEDNÁŘOVÁ, D. Řízení kvality. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Ekonomická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7394-404-9.
LIKER, J. K. Jak to dělá Toyota. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-173-7.
Shingo, S. Kaizen and the art of creative thinking: the scientific thinking mechanism. Bellingham, WA: Enna Products, 2007.
IMAI, M. Kaizen metoda, jak zavést úspornější a flexibilnější výrobu v podniku. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1621-0.
Norma ISO 9001:2008 - Systémy managementu kvality - Požadavky.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Ústní zkouška, Test
Stáhnout jako PDF