Cíle předmětu (anotace)
Cílem předmětu je základní pohled na vývoj obchodu, rozvoj obchodu v kontextu WTO, zařazení obchodu v systému hospodářských odvětví, formy moderních metod obchodního podnikání.
Požadavky na studenta
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a ústní prezentace seminární práce na vybrané téma. Zpracování drobných úkolů. Aktivní účast na semináři. Stoprocentní docházka na seminář. Absolvování krátkých dílčích testů od třetího týdne vždy každý druhý týden s celkovou úspěšností nejméně 60 %.
Požadavky ke zkoušce:
Při zkoušce studenti absolvují písemný test znalostí problematiky probrané v rámci přednášek a cvičení a problematiky obsažené v předepsané literatuře. Podmínkou absolvování testu je 60% úspěšnost, následuje ústní zkouška.
Obsah
1. Význam a historie služeb a obchodu.
2. Základní pojmy, členění obchodu a služeb
3. Specifika podnikání ve službách, funkce obchodu (obchodníků)
4. Sortiment, klasifikace zboží a služeb
5. Velkoobchod - terminologie a vývoj
6. Maloobchod - terminologie a vývoj
7. Elektronický obchod a služby
8. Vybrané další služby
9. Ochrana spotřebitele v oblasti obchodu a služeb
10. Kooperace v obchodě a ve službách
11. Hospodářská politika v oblasti obchodu a služeb. Pojem, cíle, nástroje, nositelé hospodářské politiky (EU, ČR)
12. Role nadnárodních institucí a organizací v obchodě a službách. Hospodářská integrace a obchod.
13. Světové obchodní trendy, globalizace, integrace, internacionalizace, diverzifikace a koncentrace v českém a evropském obchodu.
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu
Získané způsobilosti
Studenti mají základní přehled o vývoji a trendech v obchodě, znají základní terminologii.
Garanti a vyučující
Garanti: doc. Ing. Kamil Pícha, Ph.D.
Přednášející: doc. Ing. Kamil Pícha, Ph.D.
Cvičící: doc. Ing. Kamil Pícha, Ph.D., Ing. Jan Šalamoun
Literatura
Občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
Pražská, L., Jindra, J. a kol. Obchodní podnikání. Retail management. Praha: Management Press, 2002.
www.czech-franchise.cz
www.dacr.cz
www.socr.cz
www.wto.org
Zákon o obchodních společnostech a družstvech č. 90/2012 Sb..
zákoník. Zákon o ochraně spotřebitele - č. 634/1992 Sb.
Veber, J. Management kvality a environmentu. Praha: VŠE, 2002.
Hesková, M., Pícha, K. Vybrané problémy obchodního provozu: studijní pomůcka vhodná pro distanční formy studia. České Budějovice: JU ZF, 2004.
GfK CZech. www.incoma.cz.
Moodle. https://moodle.ef.jcu.cz/course/view.php?id=34.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Ústní zkouška, Test
Stáhnout jako PDF