Cíle předmětu (anotace)
Předmět je zaměřen na praktické využití informačních technologií s akcentem na přípravu k odborné práci. Má tři součásti, které je možno charakterizovat jako vyhledávání informací, zpracování informací, prezentace informací. Po seznámení s každou oblastí řeší student samostatně řadu dílčích úkolů. V kurzu je využíváno e-learningové prostředí.
Požadavky na studenta
Vypracování 10 dílčích úkolů v e-learningovém prostředí.
Závěrečné vystoupení.
Zkouškový test.
Obsah
1. Pojem informace, zdroje informací, sběr informací, binární číselná soustava
2. Informační zdroje, online katalogy knihoven, vyhledávání
3. Primární, sekundární a terciární informační zdroje
4. Bibliografické databáze a vyhledávání informací
5. Citace, citační normy, citační SW
6. Etika ve vědě, plagiátorství
7. Webové služby na Internetu, tvroba webových stránek
8. Digitální zpracování grafických materiálů, program GIMP
9. Digitální zpracování zvuku, program Audacity
10. Digitální zpracování videa, program Virtual Dube
11. Tvorba prezentace ve vhodném software, specifika ústní prezentace
12. Abstrakt kvalifikační práce
13. Vizualizace business procesů - tvorba UML dokumentů
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu
Předmět nemá žádnou prerekvizitu.¨ Ekvivalence: KMI/MZI
Získané způsobilosti
Student se orientuje v e-learningovém prostředí. Ovládá praktické dovednosti z oblastí vyhledávání, zpracování a prezentace informací: citační normy, bibliografické databáze, jednoduché úpravy grafických, audio- a video materiálů, tvorba odborného textu, zásady ústní prezentace.
Garanti a vyučující
Garanti: RNDr. et PhDr. Jan Fiala, Ph.D.
Přednášející: RNDr. et PhDr. Jan Fiala, Ph.D., Mgr. Petr Chládek, Ph.D., Mgr. Radim Remeš, Mgr. Klára Vocetková
Cvičící: RNDr. et PhDr. Jan Fiala, Ph.D., Mgr. Petr Chládek, Ph.D., Mgr. Radim Remeš, Mgr. Klára Vocetková
Literatura
Szotkowská Lacková, Eva. (2019). Bakalářská a diplomová práce je hra, aneb, 10 + 5 tipů, jak napsat závěrečnou práci rychle, efektivně a bez stresu. Písek.
Černý, Michal. (2017). Informační a učící se společnost. Brno: Paido.
Široký, Jan a kol. (2019). Psaní a prezentace odborných textů. Praha: Leges.
Ledden, Emma. (2018). Úspěšná prezentace: získejte si své publikum krok za krokem. Praha: Grada.
Steinerová, Jela, Ondrišová, Miriam. (2020). Informačná veda: výkladový slovník. Bratislava, Univerzita Komenského v Bratislave.
Janouch, Viktor. (2020). Internetový marketing. Brno: Computer Press.
HALL, George M., ed. (2006). Jak připravit úspěšnou přednášku. Praha: Galén.
Laurenčík, Marek. (2019). Tvorba www stránek v HTML a CSS. Praha: Grada Publishing.
Putnová, Anna. (2020). Etika v práci s informacemi. Praha.
Zimdars, Melissa, McLeod, Kembrew. (2020). Fake news: understanding media and misinformation in the digital age. London.
Koopman, Colin. (2020). How we became our data: a genealogy of the informational person. Chicago: The University of Chicago Press.
Beneš, Pavel. (2019). Informace o informaci, aneb, Nový pohled na tento svět. Praha.
Stuart, David. (2020). Practical data science for information professionals. London: Facet Publishing.
Vojčeková, Katarína. (2020). Prezentace, školení, kurz, přednes, přednáška, studium: afirmace andělům. Chodský Újezd: Konzultační studio.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Kombinovaná zkouška
Stáhnout jako PDF